Blog  -   Commodore Világ Archívum  -   Extra  -   E-mail

 

sinclair.hu arcképcsarnok: Rucz Lajos

Sokan vagyunk, akik nosztalgiával gondolunk vissza a ZX Spectrummal eltöltött korszakunkra. Ki gyermekként, ki felnőttként élte meg a kis, fekete dobozos, szürke gombos csoda megjelenését, de azt hiszem, mindnyájunk életét alaposan felforgatta. Együtt játszottunk, másoltunk, cseréltettünk billentyűzet-fóliát. Közben egy örök, nagyon szép emlékünk maradt. Ennek része egy újság, mely talán kicsit későn jelent meg, de nekünk szólt. A Spectrum Világ sok változáson ment át, 25 számot élt meg, de alapműnek számított. Nemcsak azért, mert telis-tele volt örökéletekkel, térképekkel és sajátos humorú játékleírásokkal, hanem mert próbált minket programozásra is tanítani. Az Internet újra összehozott minket, Spectrum rajongókat. Ennek apropóján kerestem meg Rucz Lajost, aki társtulajdonosa és -szerzője volt az újságnak.

Rucz LajosTisztelt Rucz Lajos! Élve az alkalomal régi újságjával, az SpV-vel kapcsolatban teszek fel néhány kérdést Önnek, melyek feltehetőleg sokakat érdekelnek.
Kedves Gyuri maradjunk a tegeződésnél. Azt hiszem a közeg, ami a Spectrum virágzásának idején jellemző volt, semmiképpen nem indokolja a hivatalos hangnemet.

Hogyan találkoztál először a Spectrummal?
1983-ban főiskolánk kollégiumában működött egy C64-klub. Akkoriban hozott be valaki egy ZX-81-et, majd egy Spectrumot. Bár a C64 hívők nagyon ledegradálták a kis aranyos fekete kütyüket, nekem mégis a szívemhez nőttek. Talán a Z80 processzor programozása közelebb állt hozzám, mint a C64-é.

Mi vonzott inkább a Spectrumhoz mint a Commodore-hoz?
Az olyan feladatok megoldása, amivel egy C64 képességeit megközelíthettem. Ez korántsem volt egyszerű. A klubban kialakult egy baráti kör, s a C64 "hívők" sokszor elképedve vették tudomásul, mit lehet kihozni egy 48K-s Spectrumból. Ez a dolog hajtott mindig. Az, hogy hogyan lehet megoldani lehetetlennek tűnő feladatokat a géppel. A C64-en túl egyszerűnek tűnt sokminden - az Amigáról nem is beszélve. Mindig is nagyobb kihívásnak tekintettem a Spectrumot ebből a szempontból.

Melyek voltak az első játékprogramjaid?
Amíg nem volt saját gépem, bármilyen hihetetlen, de nem játszottam a Spectrummal - a C64-gyel viszont szinte csak azt csináltam (közben mosolyog). Akkoriban igen borsos áron lehetett hozzájutni ezekhez a gépekhez. Pontosan emlékszem, 1984-ben az akkori Majakovszkíj - ma Király - utcai műszaki bizományiban 40 ezer Ft volt egy 16K-s Spectrum, 60 ezer egy 48K-s, és 100 ezer Ft-ba került egy C64. 1984-ben kezdtem dolgozni, a fizetésem 3300 Ft volt. Első gépemet tehát Németországban (akkor még NSZK), a Vobis hálózat egyik boltjában, Stuttgartban vásároltam 490 márkáért. Akkor 17 Ft volt egy DM, ez tehát 8330 Ft-ot jelentett. Igaz, 690 DM volt a C64 is, ezért sokan hülyének tartottak mert nem azt vettem. Már akkor is eltántoríthatatlan voltam... A kérdésre rátérve, első játékaim a géphez kapott gyári kazetta, valamint egy PSION Game Pack volt. Ebben mai szemmel gagyinak tűnő falbontó, Reversi, Chess, Space Pilot programok, és egy-két felhasználó program, például a VU-Calc volt.

Készítettél-e saját programokat, s mit tudtak ezek?
Igen, mindig nagyon vonzott, hogy olyat alkossak, amivel még nem találkoztam Spectrumon. 1984-től lelkes látogatója lettem a hazai kluboknak. Ebből számos volt Budapesten, ahol csere-beréltünk, megismertük a legújabb hardware fejlesztéseket, és salátává lapozgattuk az innen-onnan megszerzett SINCLAIR USER vagy YOUR SINCLAIR magazinok egyes példányait. Minden szabadidőmet - már ha volt - a gépemmel töltöttem. Esténként, sokszor hajnalig törtem a fejem egy-egy probléma megoldásán. Komolyabb játékok fejlesztésén nem gondolkodtam, inkább kisebb rutinok, felhasználói programok, látványos grafikai segédprogramok kerültek ki a kezeim közül. 1987 végén, az új SZJA törvény 1988-as bevezetésével összefüggésben forgalomba került a 'MENNYI LESZ AZ ADÓ?' c. kalkulációs program Spectrumra kazettán, valamint C64-re kazettán és lemezen. A programot a MÉDIA MENTOR forgalmazta, ezeket én programoztam. Ezzel látszólag megcáfoltam előző kijelentésemet, miszerint a C64 távol állt tőlem. Azonban mégsem, hiszen ez volt az egyetlen C64-es programom, de a fejlesztés csak úgy érdekelte a céget, ha nemcsak Spectrumra készül el.

Melyik volt az igazi kedvenc programod?
Ennyi év után ezt nagyon nehéz megmondani. Mindig újra vágytam, a hőskorban közel 300 darab kazettám volt, ezek mindegyikén akár 20-30 program. Nehéz megítélni, melyiket tekintsem kedvencemnek. Az első időkben talán a MANIC MINER, egy ügyességi platformjáték. Nem hagyott nyugodni, hogy ne jussak el a végére. Egyszer úgy hajnal 4-re sikerült teljesítenem, utána 2 napig aludtam - hétvége volt. Volt persze egy-két játék amivel még szívesen játszottam, de inkább az ügyességi játékok vonzottak, mintsem a szöveges kalandjátékok. Ez utóbbiak még nem voltak kiforrottak, gyakran kép sem volt hozzájuk, csak szöveg, és angolul is nagyon jól kellett tudni. Voltak még ügyességi és logikai játék-keresztezések is, ahol az ügyességi rész teljesítése után egy logikai feladványt kellett megoldani. Ezeket is nagyon szerettem.

Kinek az ötlete volt és mi adta az indíttatást az újság készítéséhez?
1985-ben kaptam felkérést az LSI-től (akkori vezető kiadó - szerk.), ahol az egyik szerkesztő felajánlotta egy társszerzős könyvben való részvétel lehetőségét. Ez volt az 1985-ben megjelent "SINCLAIR SPECTRUM JÁTÉK ÉS PROGRAM I.". Ez a több, mint 200 oldalas könyv az első igazi bibliája lett a Spectrumosoknak. Főként játék és felhasználói programok ismertetésével foglalkozott. 1985-1990 között 7 utánnyomást élt meg, közel 20 ezer példány fogyott el. A sikerre való tekintettel 1985-1990 között 6 része jelent meg a sorozatnak. Mindemellett felkérést kaptam egy önálló mű megírására is, ez volt a 'RUTINRÓL-RUTINRA', amely bepillantást adott a gépi kódú programozásba. 1987-ben érlelődött meg a gondolat a lap indításáról. Magánvállalkozásban, 3 személy közös kiadásában kezdtük el a SPECTRUM VILÁG-ot. Ennek első - mai szemmel kicsit primitívnek tűnő - lapszáma 1987. augusztus végén került utcára 10 ezer példányban. Napok alatt elkapkodták. Máig emlékszem, hogy összesen 71 db. remittendát (eladatlan lapok - szerk.) kaptunk vissza.

Készítettetek előtte valamilyen felmérést vagy hirtelen ötlet vezérelt?
A korábbi könyvek már megindították az emberek fantáziáját, így az LSI százával kapta a leveleket, hogy igény van egy rendszeresen megjelenő lapra. Ennek ellenére az LSI-nek nem állt szándékában Spectrumos lapot kiadni, ezért magántőkéből és magánvállalkozásban oldottuk ezt meg. Hogy hirtelen volt-e az ötlet, arra nem emlékszem. Azt hiszem tavasszal kezdtük el szervezni, és nyár végén már megjelent az első szám.

Hány munkatárssal dolgoztatok kezdetben és később az évek folyamán?
Soha sem voltunk sokan, csak épp elegen. A szerkesztőség magját kezdettől Kiss László (a korábbi Spectrumos könyvek egyik társszerzője és a Commodore Világ alapítója) és én alkottuk. Egyik fő külső munkatársunk volt Fehér Gábor - Masell, aki később a GURU majd PC GURU szerkesztőségének tagja lett. Ugyancsak fontos külsős volt Samu Gábor, aki a PC-X-nél, majd a GAMESTAR-nál fordult elő. Mellettük körülbelül 10-12 ember dolgozott a kezünk alá, akik kisebb-nagyobb rendszerességgel szállítottak egy-egy cikket. Ez a lap megszűnéséig sem változott.

Hogyan tájékozódtatok a Spectrumos életről?
Mint említettem, a klubélet rengeteg információt hozott számunkra, a nagy puzzle hiányzó elemei gyakran itt voltak beszerezhetőek. Emellett megrendeltük a világsajtó Spectrummal foglalkozó példányait is. A külföldi lapok előfizetése nem volt egyszerű. Ki kellett menni a Bécsi út másik végére, onnan már el tudtuk küldeni az előfizetési díjat Londonba. Természetesen mi is jártunk külföldre, már amikor lehetett. Így a lap indulását megelőzően is jártunk Londonban, felmérni a Spectrum aktuális helyzetét. Majd 1989-ben is 1 hetet töltöttünk a brit fővárosban. Többek között végigjártuk az ismertebb szoftverfejlesztő csapatokat. Ekkor hoztuk be a SPECTRUM 128K Plus egyik első példányát is, ami az itteni klubokban nagy elismerést váltott ki megerősített billentyűzetével és beépített magnójával.

Ismertél-e külföldi programozókat, újságírókat, Spectrum-berkekben híresnek számítókat?
Magát Sinclair Urat nem volt módunk felkeresni és személyesen találkozni vele, de angliai utunk során számos programozó csapatot, és klubot felkeresve tudtunk kialakítani kapcsolatokat. Az ismertebb angol Spectrum témájú lapok szerkesztőségével is közvetlen kapcsolatot építettünk ki. Megpróbáltuk ezt Németországban is, de ott sokkal nagyobb volt a C64 nyomás és a Spectrum nem tudott igazán teret hódítani.

Hogyan készítettétek a játékleírásokat?
Az első és az utolsó nagy leírások is hosszú-hosszú képernyő előtt töltött idő után készültek el. Tehát akár napokig tartó játék éjjel-nappal, majd a tapasztalatok összegzése cikk formájában, végül újság formára való betördelés.

Némelyikük komoly háttérmunkát igényelt, például Vulcan, Tir-na-nog. Ezek hogyan készültek?
Minden leírás komoly háttérmunkát igényelt. A lap néhány igen nagy kivesézést tartalmazott, mellette csak röviden foglalkozott a kisebb játékokkal, például a piff-puffokkal.

A leírásoknak sajátos humora volt. Ez kinek köszönhető?
Én is mindig ismert voltam a sokszor fárasztó, elvont humoromról, de a munka oroszlánrésze és a sajátos humor elsősorban Kiss László érdeme.

Te, mely leírásokat készítetted?
Mivel a Spectrum Világ 1987-1990 között megjelent 25 lapszámának közel a fele az én tollamból ered, kevés lenne az idő a felsorolására.

Milyen érdekes történetre emlékszel vissza szívesen?
Az első Spectrumom országba való behozására. Nem azért, mert végre lehetett nekem is gépem, hanem a behozatal módjáért. Mint említettem, a gépet Németországban vásároltam. Vonattal utaztam Csehországon és Szlovákián - akkor még Csehszlovákián - keresztül. A magas vámtétel veszélye miatt a Spectrumot rákötöztem a hátizsákom vállszíjára, a zsákot pedig a határ előtt levettem az ülésre, és kinyitottam. A zsák tehát nyitva volt és annak rendje-módja szerint kipakolták a szennyes zoknit és a megszáradt kekszeket. Persze nem találtak semmit. Majd amikor a vámosok leszálltak, az egyik utas elképedésére kötöztem le a Spectrumot a hátizsák hátoldalán a fémváz és vállszíj közül, hozzáfűzve a másik utas felé, hogy bizonyára ezt kereshették. A másik utas is teljesen megrökönyödött...

Mi volt a legrosszabb esemény az újságkészítés éveiben?
Az első időben C64-en tördeltünk, az oldalak a géphez kapcsolt ROBOTRON elektromos írógépen, mint nyomtatón jöttek ki, ezt adtuk a nyomdába. A legrosszabb az volt, amikor nyomdába adás előtt 1 héttel leformázódott a lemez, amire az addig elkészült és betördelt cikkeket mentettük. A következő 1 héten összesen aludtam 15 órát, megittunk 5 liter kávét, és nem fürödtünk. A gépek mellett hálózsákban szunyáltunk, ha éppen kidőltünk, hogy időben elkészüljünk.

Maradt anyagotok az utolsó szám kiadása után? Fellelhetőek-e ezek a kéziratok?
Egy-két újságnyi anyag még biztosan volt. Részint rendszerezetlenül, de ezek szerintem sehol sem találhatóak meg, még padláson sem.

Mi tette tönkre az újságot? Kizárólag az olvasók számának csökkenése vagy viselkedésük megváltozása (például a fénymásolás) esetleg a Posta is hathatósan közreműködött?
A Spectrum iránti csökkenő érdeklődés tette tönkre. Az első lapszám 10 ezer példányban jelent meg és 71 lap jött vissza eladatlanul. A csúcs a 13-as szám körül volt (THE LAST NINJA), amikor 17 ezer darabot gyártottunk, majd a 25-ös számig folyamatos csökkenés indult meg. A 23, 24 és 25-ös számokból már csak 7-7 ezer került nyomásra és ennek is a fele eladatlanul visszajött. Eközben már átszálltunk egy másik csónakba, hiszen 1989. szeptemberében megjelent a COMMODORE VILÁG első száma 12500 példányban. 259-et kaptunk vissza eladatlanul. Sajnálatos, hogy a Spectrumosok jelentős része ekkoriban váltott C64-re!

Egy cikketekben említettetek SpV-t nem szívlelő embereket. Komoly konkurenciaharc volt vagy ezek személyes ügyek voltak ? Mennyire volt akkor piaci szemlélet?
A konkurenciát csak és kizárólag az 576 KByte jelentette, de a GURU megjelenéséig még a hivatalos statisztikák szerint is vezettünk. Aztán 1992-ben jött a GURU, 1994-ben a PC-X, háttérben az amerikai tőkével. Az eltelt 10 évben itt is a nagyhal megeszi a kicsit elmélet igazolódott. Ma 50-60 milliós forgótőke nélkül nem rúghat labdába az, aki versenybe akar szállni. Akkoriban 270 ezer Ft elég volt a szekér elindításához.

Mit gondolsz, a Spectrum számítógépet használók 99%-a miért volt férfi/fiú?
Erre soha sem kaptunk igazán választ. Az informatikus szakma akkor még idegen volt a gyengébb nem számára, s ez a hobbigépek szintjéig begyűrűzött. Talán a fiatal lányok körében is lenézték azt, aki számítógép elé ült, mint egyfajta fiús magatartást.

Az olvasói levelek rovat szélmalomharcnak látszott. Jó döntés volt-e felvenni a kesztyűt vagy inkább - megőrizve az újság hírnevét - az eredeti elképzeléseket kellett volna folytatni?
Szerintem a lap mindig is az őszinte, ami szívén az a száján stílusnak köszönhette sikerét, ebbe a Posta is beletartozott. A hangnemen történő bármilyen változás szerintem csak negatív irányban hatott volna.

Hogyan került képbe a Commodore Világ?
Legalább annyi ember jelezte felénk egy hasonló Commodore-os újság beindítását, mint a Spectrum Világ elindulása előtt a Spectrumosét. Nem volt kérdés, meg kellett csinálni!

Volt-e/lehetett-e jövője a Spectrumnak vagy kudarcra voltak ítélve a kisszámítógépek?
Véleményem szerint sajnos kudarcra voltak ítélve a 90-es évek elejétől.

Mit csinálnál másképpen, ha újra megpróbálhatnád?
Semmit, szerintem az akkori időknek megfelelően sikerült mindent eltalálnunk.

Mivel foglalkozol ma?
Ugyanazt a céget vezetem, ami a Commodore Világ-ot adta ki 1989. és 1995. között. Már nem lapkiadással, hanem szoftver- és multimédiafejlesztéssel valamint Internetes tartalomszolgáltatással foglalkozunk. Mi szerkesztjük például a TV2 Korridor Network alatt üzemelő TELEBOX telekommunikációs szakportált is.

Megvan-e még a Spectrumod és használod-e néha?
Megvan, de legutoljára akkor vettem elő, amikor az 1997-es Computer Karácsony rendezvény "Számítógép múzeum" berendezésekor a segítségemet kérték.

Mit tudsz a mai Spectrum rajongókról illetve érdekel-e még ez a téma?
Nagyon sokan indítottak honlapot a Neten Spectrum témában. Főként a Spectrum Világ lapszámok archívumai elérhetőek ezeken keresztül. Körülbelül 2 havonta keresnek fel engedélykéréssel, hogy feltehessék a Netre cikkeinket.

Ha egy mondatban kellene megfogalmaznod, mit jelentenek számodra azok az évek?
Akárhányszor újrakezdeném!

Készítette: Papp György (Pgyuri)
Lektorálta: Kardos Balázs (Bali)
Forrás: sinclair.hu

Kiegészítés

sinclair.hu arcképcsarnok: Samu József (részletek)

Sinclair.hu: Összebarátkoztatok? Kiket ismertél még a stábból?
Sam. Joe: Nem, de látnod kell, hogy akkor én még középiskolás voltam, ők meg legalább egy tízessel idősebbek, mint én. Meg hát gondolhatod, úgy néztem fel rájuk, mint az istenekre! A stáb a "két és fél" belsősön - Lajos, Székely Laci és Kiss Laci - kívül külsősökből állt. Például az egyik programcsere partnerünk, egy Köteles Máté nevű, szuhakállói srác rajzolt egy csomó a lapban megjelent térképet. De persze ott volt CoVboy alias Kiss Laci! Én nem ismerek nála jobb humorú embert! Pár éve összefutottunk egy ismerősnél és hazafelé a Keletitől a hetes buszon úgy röhögtetett, hogy nem bírtam leszállni az Astoriánál. Hálából meg is hívtam egy krémesre a Jégbüfébe. De nem volt "bandázás", összejárás. Egyrészt nem igazán lett volna hová, másrészt nagyon különböztünk korban, stílusban, mentalitásban. Aztán eljött a lap vége.

Sinclair.hu: Jó is, hogy említed! Mit is írtál akkor te nekem annak az interjúnak a kapcsán?
Sam. Joe: Mindenekelőtt azt, hogy Lali emlékezete megkopott az évek során. Ennek ékes jele, hogy engem Gáborra keresztelt át, meg rosszul tudja, hogy hol dolgoztam és hol nem. Aztán felemlegeti főállású újságíró létem első állomását, a PC-X Magazint is a Spectrum Világ végnapjai kapcsán, ami - már bocs - szerintem óriási csúsztatás! A PC-X 1994-ben jelent meg. Hol volt már akkor SpV? Meg "amerikai tőkéről" beszél. Mintha mi akkor nem ugyanúgy kezdtük volna, mint az SpV. Három főállású alkalmazottal, két PC-vel és egy lézernyomtatóval, két apró, félreeső szobával egy szocreál irodaházban. Ha akkor nem versenyképes, amit produkálunk, nem éljük túl! Melyik "amerikai tőkés" olyan bolond, hogy a pénzét egy feneketlen kútba öntse? De a Guru-val való példálózás is hasonló módon butaság, hiszen ők egyenesen underground diszkmagazinként kezdték. Mindegy, elszomorít a dolog.

Forrás: sinclair.hu

sinclair.hu logo

Elválasztó vonal

Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

Hirdetések

Cikkajánló

Populous 2 (#22)

"Szőke lány, lepedőben. Ez a két dolog már önmagában is rendkívül figyelemreméltó, de ha hozzátesszük, hogy szerintünk ez a legjobb támadó varázslat, akkor valószínűleg mindenki vad tapsikolásba is kezd. Tulajdonképpen ő is "harcos karakter", mert a pap populációját indítjuk el Helénaként, de fizikailag nem harcol. Az ellenséges populációkat maga után csalja (a települések teljes népességét kirúgja a helyéből) és ide-oda mászkál velük."

Gilded Age (#22)

"Részünkről ugyan nagyon szeretjük a tili-toli stratégiákat, meg úgy általában a stratégiákat - de ha mondjuk ez stratégiának nevezhető, akkor ez borzasztó. Az állóképek még úgy-ahogy tűrhetőek (bár a készítőiknek talán a homoklapát jobban állna a kezében, mint mondjuk egy egér), de a harc kivitelezése már bántóan ronda."

News (#22)

"Őszintén szólva, igazán jól szoktunk szórakozni a hirdetések egy részén, különös tekintettel azokra, amelyek mondjuk POPULOUS-t keresnek 64-esre (természetesen kazettára). Ha POPULOUS-t nem is, valami hasonlót azért kaptak a Kingsoft jóvoltából a 64-esek: a LORDS témáját tekintve ugyanis teljes egészében POPULOUS-lopás, de mint tudjuk, jó helyről lopni nem is olyan nagy szégyen. (Az pedig a legjobb hely! - CoVboy)"

Hero Quest 2 (#22)

"A hatodik pályáig bírtuk szuflával, de már ez is a csodával határos volt, mert állandóan elaludtunk az izgalmaktól."

Partytime! (#22)

"A lényeg úgyis az, hogy nem voltunk / vagyunk / leszünk elfogultak egyik rendezvénnyel kapcsolatban sem, mivel anyagilag egyikben sem voltunk közvetlenül érintettek. Már csak azért sem, mert egy igazán jó party megrendezésére nyilvánvalóan nem a BME auláját béreltük volna ki, hanem mondjuk a Bajor Királyi Sörözőt."

Best of

Rucz Lajossal beszélgettünk

"A CoV HQ-ban délután indult az élet, mert ha valaki belépett délelőtt 10-kor a szerkesztőségbe, akkor lehet, hogy Lacit találta a földön ruhástul, cipőstül hálózsákban, egy-egy lapzárta előtt."

Interjú Kiss "CoVboy" Lászlóval

"Én írtam a cikkeket (később az olvasók is beszálltak egy-egy rovatba), Lajos pedig intézte a bürokráciát és a számlákat - ez a számlásdi eléggé messze áll tőlem, a számlákat én elhagyni tudom, illetve ha ki kellene fizetni őket, hosszú történeteket tudok rögtönözni, hogy majd mikor fogom megtenni."

Railroad Tycoon (#17)

"Ha a második lehetőséget kapcsoljuk be, akkor a játékban csak azokért a vonatszállítmányokért fognak fizetni a városokban, amelyre a városnak szüksége van. BASIC ECONOMY esetén a városok minden kirakott áruért tejelni fognak. (Mi a szösz? Tejelni? - CoVboy)"

The secret of Monkey Island (#15)

"Ha valakinek azt mondanánk, hogy Threepwood (Guybrush Threepwood), az valószínűleg elmélázó pillantással tekintene ránk, vagy esetleg megjegyezné, hogy ez a leghülyébb név, amit valaha is hallott."

Terramex (#3)

"A kerettörténet szerint egy ronda nagy aszteroida tart pontosan a Föld felé. Ha esetleg ideérne, akkor puff! - és 1.75 valamint olvasók híján már nem is jelenik meg többet a CoV."

Linkek

CoV archívum

CoVboy rajongói topic

Commodore Világ topic

Spectrum archívum

Dreamwar
(C64 gyűjtemény)

Cov HQ
(elkezdett archívum)

Hozzászólások

Blog archívum

2008. július

2007. augusztus

2007. augusztus

2007. július

2007. június

2007. május

2007. április

2007. március

2007. február

2007. január

2006. december

2006. november