Blog  -   Commodore Világ Archívum  -   Extra  -   E-mail

 

"Új hang voltam"

Interjú Kiss "CoVboy" Lászlóval

Kiss CoVboy LászlóAkinek a PC előtt is volt számítógépe, szinte biztosan találkozott már CoVboy nevével. A hazai játéklapok emblematikus figurájának cikkeire és levelezőrovataira a mai napig emlékeznek azok, akik a nyolcvanas években voltak gyerekek. Húsz éve kezdte a pályát, de ma már nem a médiában dolgozik - erről és a dicső múltról beszélgettünk a CoVboyként ismert Kiss Lászlóval, stílszerűen egy poros csehóban.

tomorrow: Mivel foglalkozol mostanában?

CoVboy: Azzal, amit eddig összeszedtem az újságírás mellett: nyomdai előkészítés és ki-vitelezés, DTP (vagy ha úgy jobban tetszik, kiadványszerkesztés). Vannak alkalmi meg-rendeléseim, egy "business to business" újságnál pedig tördelő és grafikus vagyok. Volt még egy DTP-s helyem, de ott hamar külsős lettem. Úgy gondoltam, hogy amíg a munkát elvégzem, részletkérdés, hogy 8-ra vagy 11-re járok dolgozni, de a cég nem tette magáévá ezt a rugalmasságot... De világéletemben jobban is szerettem egyedül melózni - amikor pedig kénytelen voltam másokkal, én válogattam meg az embereimet.

tomorrow: Már a legelső munkahelyeden is?

CoVboy: Nem, oda azért mentem, mert nem akartam, hogy a rendőrség közmunkára vágjon. 1986-ban érettségiztem, és akkor még volt káemká, közveszélyes munkakerülés. Muszáj volt elmennem dolgozni, így kerültem az LSI-hez, amely a Novotrade mellett az egyetlen valamirevaló számítástechnikai cég volt akkoriban. Ott egy C64-es adatbázist kellett feltöltenem - volt rá egy évem, két hónap alatt végeztem. Közben megismerkedtem néhány figurával, akik az LSI játéktémájú könyveit írták.

tomorrow: És ebből nőtte ki magát a Spektrum Világ...

CoVboy: Lényegében igen. Ez volt Magyarországon az első magánkézben levő újság, nem is akarták engedélyezni (1987-ben még kellett engedély a művelődési minisztériumtól). Végül addig jártunk a nyakukra, amíg könyvként sikerült lapengedélyt szerezni - az újságunk tehát könyv volt, ami 12 darabban jelent meg és A4-es formátumban. Beindult a lap, aztán bevittek katonának, és mire 1989-ben kijöttem, már Commodore Világot készítettünk.

tomorrow: Hányan voltatok?

CoVboy: A CoV-nál már csak ketten Rucz Lajossal, és a tulajdonosok is mi voltunk. Én írtam a cikkeket (később az olvasók is beszálltak egy-egy rovatba), Lajos pedig intézte a bürokráciát és a számlákat - ez a számlásdi eléggé messze áll tőlem, a számlákat én elhagyni tudom, illetve ha ki kellene fizetni őket, hosszú történeteket tudok rögtönözni, hogy majd mikor fogom megtenni. A CoV havonta elvitt 250-300 órát, úgyhogy otthagytam az LSI-t, a lap pedig 14-16 ezer példányban szépen fogyott, amíg 1992-ben, a 25. szám után le nem léptem. Lajos marasztalt, de semmi továbblépést nem láttam az újságban, illetve nehezen viseltem, hogy Lajos családja próbált beleszólni az újság ügyeibe.

Commodore Világok

tomorrow: Hogyan akartál volna továbblépni?

CoVboy: Szeretek pénzt keresni úgy, hogy nem csinálok semmit. De nem biztos, hogy ezt meg kéne írnod... Na jó, csak egyet: akkoriban volt rendszerváltás, és törvénybe iktatták, hogy a postának - akkor még ő volt a terjesztő - kötelező jelleggel át kell vennie azt az újságmennyiséget, amit a kiadó piacképesnek talált. Sőt, a postának még 50 százalék előleget is kellett fizetnie, a maradékkal pedig a terjesztés végén számoltak el. Én úgy gondoltam, hogy adjunk ki egymillió példányban 200 forintért egy meztelen nős posztert (akkoriban a 48 oldalas CoV volt 49 forint), a posta fizessen ki szépen 100 milliót, aztán elszámoláskor keresse meg a kiadó kft-t, ha tudja. Napjában volt három-négy ilyen ötletem, de Lajosék nem tolerálták, ezért leléptem.

tomorrow: Mihez kezdtél utána?

CoVboy: Volt egy-két zavaros ügyem, amikor pedig nagyon unatkoztam, beálltam kormányőrnek. Árpi bácsit őriztük, sétálgattunk az erdőben, nem volt rossz meló. Aztán 1994-ben Lajos visszahívott, hogy próbáljak életet lehelni a CoV-ba, így 1995 végéig megint ott voltam, és mivel a lap akkor lett színes, gyorsan megtanultam DTP-zni. De akkor már Lajos volt a tulajdonos és furcsa dolgokat akart, például hogy járjak be 9-re, szóval nem volt ez egy jó házasság. Így megint dobbantottam, és DTP-zésből éltem egy évig, amikor az 576 Kbyte-hoz hívtak főszerkesztőnek. Ott 1996 decemberétől lehúztam három és fél évet. Odahívtam a saját embereimet külsősnek (később kettőt szerkesztőnek), és néhány nyomdai munkát bevittem az irodába, lapszámonként 3-400 ezer forintot spórolva a kiadónak. A lap 10-12 ezer példányban ment el, amikor odakerültem, ezt egy év alatt feltornáztam 15-17-re. Megoldottam mindent, más kérdés, hogy a saját módszereimmel: ha éjjel háromkor csináltunk újságot, akkor éjjel háromkor csináltunk újságot.

tomorrow oldaltomorrow: Onnan miért mentél el?

CoVboy: Volt egy tulajdonosváltás, és az új tulaj napjában többször változtatott irányt, úgyhogy estére már nem tudtuk, hogy visszavonulunk vagy csak az ellenkező irányba törünk előre. Aztán százoldalas lett a lap, de a tulaj szétzüllesztette az addigra kialakított remek stábot (a szerkesztők fizetésének felét például egyszerűen levonta, mondvacsinált késések miatt), egyedül pedig nem volt értelme maradnom. Sűrűn cserélődő utódaim aztán hamar csődbe vitték az 576 Kbyte-ot.

tomorrow: Ezután jött a konzolos korszakod.

CoVboy: Pontosan két napig voltam munkanélküli: egy másik kiadó konzollapot indított Playtime néven, amelynek én lettem a főszerkesztője. Először dolgoztam multinál: a saját embereimet vittem oda, technikailag érdekelt a konzol, a kiadó biztos hátteret adott (nem kellett parázni, hogy ki tudom-e fizetni a cikkírókat), szóval jól indult. Aztán a kiadó összeveszett saját magával, és volt egy szakadás - néhány tucat ember a korábbi igazgató kft-jéhez került -, ami megfelezte a piacot. A lapot át kellett nevezni (az új név a borzalmas Multiplay lett), majd 2003 nyarán beszüntetni, mert nem termelt nyereséget. Még abban az évben visszamehettem az előbb említett multihoz (ne finomkodjunk, ez ugyanaz, amelyik a tomorrow-t kiadja), ahol a PS Guru három számát szerkeszthettem, majd mennem kellett - valószínűleg a habitusommal volt gond...

tomorrow: És akkor tettél fel mindent egy lapra...

CoVboy: A PS Gurut eleve úgy készítettük, hogy egy évig csináljuk, aztán összehozzuk a saját lapunkat - a menesztésem csak előrébb hozta ezt a tervet. Néhány emberemmel magánfinanszírozású konzollapot indítottunk, ez volt a Station 2. Kölcsönből kezdtük, de az sem volt elég - egy-két malőr terjesztési oldalról, és véged, ha nem áll mögötted egy pénzeszsák. Társaim nyomására négy szám után leállítottuk az újságot, és buktunk rajta 8-10 milliót - de senki nem mondhatja, hogy nem próbáltuk meg. Egyébként szerintem messze ez volt a legjobb újság - mind dizájnban, mind tartalomban -, amiben részt vettem. Amikor a remittendát visszakaptuk, a bontatlan csomagokból nyilvánvalóvá vált, hogy a Hírker hozzá sem nyúlt 5-6 ezer példányhoz - ennyit a hazai terjesztésről. Azóta inkább megint DTP-zek.

tomorrow: Esélytelen, hogy valaha még újságot szerkessz?

CoVboy: Mit tudom én, pénzért bármit. De általában éppen pénz nincs. Volt egy jó ötletünk pár éve, indítottunk volna egy Vazze! nevű újságot. Amolyan olcsón elő-állított antibulvárlap lett volna, egyfajta Anti-Blikk. Megterveztük a logót is, megdöntött piros betűkkel: Vazze! - hát ki ne venne meg ilyen címmel egy újságot? A szlogenje az lett volna, hogy "a minőségi bulvár", vagy "a minősíthetetlen bulvár", teljesen mindegy. Bulvár lett volna mindazoknak, akiknek még akadnak önálló gondolataik, olyan bulvár, ami olyan... vazze! Persze, erre sem volt pénzünk.

tomorrow: A játékokkal hogy állsz most?

CoVboy: Panzer General, Steel Panthers - csak a régieket nyomom. Az új játékokat nem figyelem már, a konzolomat is eladtam, mert kellett a pénz. A játékiparban úgysem alkotnak sok újat, csak a technológia változik. Ami számítógépes játékban megvalósítható, az a 80-as években már elkészült. Karaktergrafikás first person shootert is láttam már ZX Spectrumon.

tomorrow: PC Gurus kollégák tavaly voltak a Tilos Rádióban, ahol a műsorvezetők rögtön azt kérdezték, tudják-e, mi van CoVboyjal. Mit szólsz ahhoz, hogy még mindig legenda vagy?

CoVboy: Marhára idegesít, nem akarok sztár lenni. Elvégzem a munkám, kapom a pénzem, megyek inni - ennyi. A CoV indulásakor én attól lettem CoVboy, hogy új hang voltam. A 60-as években a gonzó megreformálta az amerikai újságírást, ugyanez működik az Indexen is pepitában - amit pedig én csináltam, az számítógépes gonzó volt. Persze, akkor még nem tudtam, mi az a gonzó, egyszerűen csak mást akartam írni - olyat, amit én is elolvasnék. Nincs semmi legendás trükk, csak szórakoztatva kell írni. Az Indexre is azért járok, mert szeretem, ahogy a Tóta W. ír. Nem feltétlenül azért, hogy mit ír - mert sokszor nem is értek vele egyet -, hanem hogy hogyan ír.

tomorrow: Van példaképed?

CoVboy: Nincs. Volt egy Clash pólóm, az volt rá írva, hogy "don't follow anybody, lead yourself" - ez az ars poeticám.

Stöckert Gábor
tomorrow, 2006. augusztus

Elválasztó vonal

Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

Hirdetések

Cikkajánló

Populous 2 (#22)

"Szőke lány, lepedőben. Ez a két dolog már önmagában is rendkívül figyelemreméltó, de ha hozzátesszük, hogy szerintünk ez a legjobb támadó varázslat, akkor valószínűleg mindenki vad tapsikolásba is kezd. Tulajdonképpen ő is "harcos karakter", mert a pap populációját indítjuk el Helénaként, de fizikailag nem harcol. Az ellenséges populációkat maga után csalja (a települések teljes népességét kirúgja a helyéből) és ide-oda mászkál velük."

Gilded Age (#22)

"Részünkről ugyan nagyon szeretjük a tili-toli stratégiákat, meg úgy általában a stratégiákat - de ha mondjuk ez stratégiának nevezhető, akkor ez borzasztó. Az állóképek még úgy-ahogy tűrhetőek (bár a készítőiknek talán a homoklapát jobban állna a kezében, mint mondjuk egy egér), de a harc kivitelezése már bántóan ronda."

News (#22)

"Őszintén szólva, igazán jól szoktunk szórakozni a hirdetések egy részén, különös tekintettel azokra, amelyek mondjuk POPULOUS-t keresnek 64-esre (természetesen kazettára). Ha POPULOUS-t nem is, valami hasonlót azért kaptak a Kingsoft jóvoltából a 64-esek: a LORDS témáját tekintve ugyanis teljes egészében POPULOUS-lopás, de mint tudjuk, jó helyről lopni nem is olyan nagy szégyen. (Az pedig a legjobb hely! - CoVboy)"

Hero Quest 2 (#22)

"A hatodik pályáig bírtuk szuflával, de már ez is a csodával határos volt, mert állandóan elaludtunk az izgalmaktól."

Partytime! (#22)

"A lényeg úgyis az, hogy nem voltunk / vagyunk / leszünk elfogultak egyik rendezvénnyel kapcsolatban sem, mivel anyagilag egyikben sem voltunk közvetlenül érintettek. Már csak azért sem, mert egy igazán jó party megrendezésére nyilvánvalóan nem a BME auláját béreltük volna ki, hanem mondjuk a Bajor Királyi Sörözőt."

Best of

Rucz Lajossal beszélgettünk

"A CoV HQ-ban délután indult az élet, mert ha valaki belépett délelőtt 10-kor a szerkesztőségbe, akkor lehet, hogy Lacit találta a földön ruhástul, cipőstül hálózsákban, egy-egy lapzárta előtt."

Interjú Kiss "CoVboy" Lászlóval

"Én írtam a cikkeket (később az olvasók is beszálltak egy-egy rovatba), Lajos pedig intézte a bürokráciát és a számlákat - ez a számlásdi eléggé messze áll tőlem, a számlákat én elhagyni tudom, illetve ha ki kellene fizetni őket, hosszú történeteket tudok rögtönözni, hogy majd mikor fogom megtenni."

Railroad Tycoon (#17)

"Ha a második lehetőséget kapcsoljuk be, akkor a játékban csak azokért a vonatszállítmányokért fognak fizetni a városokban, amelyre a városnak szüksége van. BASIC ECONOMY esetén a városok minden kirakott áruért tejelni fognak. (Mi a szösz? Tejelni? - CoVboy)"

The secret of Monkey Island (#15)

"Ha valakinek azt mondanánk, hogy Threepwood (Guybrush Threepwood), az valószínűleg elmélázó pillantással tekintene ránk, vagy esetleg megjegyezné, hogy ez a leghülyébb név, amit valaha is hallott."

Terramex (#3)

"A kerettörténet szerint egy ronda nagy aszteroida tart pontosan a Föld felé. Ha esetleg ideérne, akkor puff! - és 1.75 valamint olvasók híján már nem is jelenik meg többet a CoV."

Linkek

CoV archívum

CoVboy rajongói topic

Commodore Világ topic

Spectrum archívum

Dreamwar
(C64 gyűjtemény)

Cov HQ
(elkezdett archívum)

Hozzászólások

Blog archívum

2008. július

2007. augusztus

2007. augusztus

2007. július

2007. június

2007. május

2007. április

2007. március

2007. február

2007. január

2006. december

2006. november