Blog  -   Commodore Világ Archívum  -   Extra  -   E-mail

 

Gilded Age

Valamelyik múltkori számunkban már szót ejtettünk a német nyelvterületen megjelenő "Magic Disk" c. lemezújságról, amelynek a hátterében egy Walter Konrád nevű úriember áll. Ez az úr a fejébe vette, hogy "újságoslemezt" csinál, vagyis az összes vásárlójának a Magic Diskekkel eredeti, sehol máshol nem forgalmazott játékokat, utilityket és egyéb felhasználói programokat zúdít a nyakába. Hogy az üzlet valamennyire is rentábilis legyen, nyilván nem teljes árú programok jogait vásárolja meg, hanem saját szerzőkkel dolgoztat, akik általában a kisebb programozói csoportok vagy az ifjú tehetségek közül kerülnek ki. (A figura egyébként néha Magyarországon is megjelenik: elszór néhányezer márkát különféle ágról szakadt magyar coderek ügyességi vagy logikai játékaira, kioszt néhányszáz lemezt az arra rászorulóknak - aztán távozik.)

Konrád egyik kedvence a Double Density csoport, akiknek a nevéhez a GILDED AGE c. móka fűződik. A játék besorolásánál egy kicsit gondban vagyunk, mert úgy néz ki, mint egy stratégia, de mondjuk azért enyhe túlzás lenne a STORM ACROSS EUROPE-pal vagy a JOHNNY REB-bel egy kalap alá venni; nevezhetnénk mondjuk ügyességinek is a harci részek alapján, de hát annak nem túl látványos; szóval inkább olyan játék-játék. A lényeg az, hogy úgy néz ki, mint a NORTH AND SOUTH első 64-es verziója. Szomorkásan. Egyébként a téma is teljesen ugyanaz: amerikai polgárháború, amelyben Grant tábornok csapatait irányítjuk. A játék célja, hogy elfoglaljuk a déliek erődjét, ami a pálya alsó részén helyezkedik el.

Gilded Age

A bal felső erődből indulunk. Először is a fennhatóságunk alá kell vonni a lehető legtöbb, még gazda nélkül árválkodó tartományt. Lépni csak szomszédos tartományba lehet. Ha belépünk egy gazdátlan tartományba, akkor a következő dolgok történhetnek:

- a tartomány ellenállás nélkül a kezünkre kerül. Ha 8 tartománynál már többünk van, akkor minden egyes lépésnél (ha az nem harccal fejeződik be) 100 aranyat kasszírozhatunk be. Ez ugyanúgy vonatkozik azokra a tartományokra is, amelyek már saját kezünkön vannak;

- indiánok támadnak ránk. Ilyenkor bejelentkezik az apacs/komancs/csejen/... törzsfőnök arca, aki sajnálattal közli, hogy épp harci ösvényen járnak, és érdeklődik, hogy úgy általában mi erről a véleményünk. Ha az első pontot választjuk, akkor megkér rá, hogy húzzunk ki az országukból, ha a másodikat, akkor még egy nyomatékos felszólítást tesz az eltűnésre, a harmadiktól már begurul. Ezután még cseveghetünk vele néhány hárompontos menü erejéig, de a társalgás vége mindig az, hogy vagy harcba szállunk velük, vagy pedig lenyúlják a nálunk levő aranyat. Mivel az első néhány lépésben túl sok aranyunk nem lehet (0), ilyenkor azt nyugodtan vihetik - egyébként csapkodjuk le az indiánokat, aztán a viszontlátásra (nem szoktak túl erősek lenni);

- egy déli csapat is belép a tartományba (vagy már ott van) és automatikusan harc alakul ki. Természetesen ugyanez történik akkor is, ha mi lépünk be egy déliek kezén levő helyszínre. Aki esetleg olyasmire számítana, hogy a kezén levő tartományai vadul védekezni fognak a gonosz konföderáció csapatainak támadása ellen, az téved. Nem nagyon vágynak a szabadságra...

A harc kivitelezése a nyolcvanas (vagy inkább a hetvenes?) évek elejének elvárásait tükrözi - talán jobb kikapcsolt monitorral játszani. Mindegy a lényeg az, hogy a gyalogságot / lovasságot / tüzérséget szimbolizáló szánalmas figurák a képernyő két oldalán sorakoznak fel (a bal oldalon vannak a mieink). Az ellenfél harci taktikája szinte kiismerhetetlen: nem csinálnak semmit - csak akkor hajlandóak megmozdulni, ha végre mi lépünk valamit. A lovasságot (REITER) és gyalogságot (SOLDATEN) a nevükkel jelzett ablakokban levő nyilak választásával mozgathatjuk előre/hátra. Ha elindítottuk őket, akkor folyamatosan mozognak mindaddig, amíg a nyilak közötti négyzetet választva meg nem állítjuk őket, illetve bele nem útköznek az ellenségbe. Az ágyúknál (KANONEN) a nyilakkal nem a helyüket változtatjuk, hanem az ágyúk csövét, vagyis tulajdonképpen a tüzelési távolságot. A négyzet választásával lövünk egyet. Ismételni csak azután lehet, miután a fáradtan támolygó golyóbis végre lehuppant a földre.

Mivel az ellenfél nem csinál semmit, indítsuk meg a lovasokat vagy a gyalogosokat. Miután áthaladtak egy bizonyos ponton, az ellenfél is lődözni kezd és megindítja a lovasait vagy a gyalogosait, amelyek csak addig nyomulnak előre, amíg a mieink vissza nem kotródnak a bizonyos pont mögé - aztán ők is visszahúzódnak. Ha az emberkék találkoznának egymással, akkor az egyik fél emberkéi eltűnnek - akik kevesebben voltak, nyilván azok vesztenek. A lovasság egyébként sokkal erősebb, mint a gyalogosok. Az elmondottakból kiderül, hogy a "stratégia" ebben az, hogy az emberkéink ide-oda tologatásával úgy kell irányítanunk az ellenfél embereit, hogy mindig a le pottyanó ágyúgolyó alá álljanak, ami majd megritkítja őket egy picit. Kissé furcsa harcászati módszer... (Ha ezt Napóleon látná, attól lennének csak igazán gyomorbántalmai! - CoVboy) A csatamezőről elpucolni egyébként a RÜCKZUG ikon választásával lehet. Ha a várunkat tartalmazó részen folyik a küzdelem, akkor ezt már ne válasszuk, mert ugyan még sikerül lelépni, de a seregünk is déli lesz (ha ezután bármelyik saját tartományba belépünk, akkor az minden további nélkül szintén déli lesz).

A 8 tartomány elfoglalása utáni mászkálásból bejött pénzünket a seregünk fejlesztésbe fektethetjük. A bal alsó sarokban levő táblácskán három menüpont található, amelyek közül az ARMEE választása után lépünk be a vásárlási menübe. Itt láthatjuk, hogy hány aranyunk van, és az egyes csapatoknál clickelve vásárolhatunk belőlük 200-500-250 dollár értékben egynéhány darabot (ágyúknál nyilvánvalóan csak egyenként). A vásárlás egyébként mindenképpen lépésnek számít, tehát a ZURÜCK menüpont választásával a térképhez visszatérve, máris a déliek léphetnek.

A SPION menüpont választása után egy derék besúgó jelentkezik be, aki mindenféle "hasznos" információt kínál a déliek hadseregéről és holmi vonatrablásokról. Természetesen mindezt az általunk érzett rajongása miatt teszi, de azért nem tiltakozik ellene, ha valaki mondjuk meg akarná vesztegetni. Ha a kém elfogadja a pénzajánlatot, akkor végre is hajtja a feladatot - ha kevés (vagy semmi), akkor csak visszatérünk a térképhez, de közben megint elpasszoltunk egy lépést.

Gilded Age

Már említettük, hogy a játék célja: elfoglalni azt a tartományt, ahol a déliek városa fekszik. A déliek csak akkor győznek, ha már egyetlen tartományunk sem marad. Győzelem esetén egy kis képtöltögetés következik és szemlélhetjük a hajnalban is menetelgető északi katonát.

Részünkről ugyan nagyon szeretjük a tili-toli stratégiákat, meg úgy általában a stratégiákat - de ha mondjuk ez stratégiának nevezhető, akkor ez borzasztó. Az állóképek még úgy-ahogy tűrhetőek (bár a készítőiknek talán a homoklapát jobban állna a kezében, mint mondjuk egy egér), de a harc kivitelezése már bántóan ronda. A zenét esetleg rövid távon ki lehet bírni, de ezzel a játékkal 10-15 percnél hosszabb ideig játszani már erősen káros dolog az egészségre. Megértjük a Magic Disk abbéli ténykedését, hogy minél egyszerűbb és minél kisebb befektetéssel készült programokat tegyen fel a lemezekre, de abban biztosak vagyunk, hogy ha mondjuk valaki hirtelen felindulásból leformattálná, akkor nem lenne különösebb bánkódás a GILDED AGE után. Kerüld el messzire, még akkor is ha kazettás egységed van a géphez!

Elválasztó vonal

Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

Hirdetések

Cikkajánló

Populous 2 (#22)

"Szőke lány, lepedőben. Ez a két dolog már önmagában is rendkívül figyelemreméltó, de ha hozzátesszük, hogy szerintünk ez a legjobb támadó varázslat, akkor valószínűleg mindenki vad tapsikolásba is kezd. Tulajdonképpen ő is "harcos karakter", mert a pap populációját indítjuk el Helénaként, de fizikailag nem harcol. Az ellenséges populációkat maga után csalja (a települések teljes népességét kirúgja a helyéből) és ide-oda mászkál velük."

Gilded Age (#22)

"Részünkről ugyan nagyon szeretjük a tili-toli stratégiákat, meg úgy általában a stratégiákat - de ha mondjuk ez stratégiának nevezhető, akkor ez borzasztó. Az állóképek még úgy-ahogy tűrhetőek (bár a készítőiknek talán a homoklapát jobban állna a kezében, mint mondjuk egy egér), de a harc kivitelezése már bántóan ronda."

News (#22)

"Őszintén szólva, igazán jól szoktunk szórakozni a hirdetések egy részén, különös tekintettel azokra, amelyek mondjuk POPULOUS-t keresnek 64-esre (természetesen kazettára). Ha POPULOUS-t nem is, valami hasonlót azért kaptak a Kingsoft jóvoltából a 64-esek: a LORDS témáját tekintve ugyanis teljes egészében POPULOUS-lopás, de mint tudjuk, jó helyről lopni nem is olyan nagy szégyen. (Az pedig a legjobb hely! - CoVboy)"

Hero Quest 2 (#22)

"A hatodik pályáig bírtuk szuflával, de már ez is a csodával határos volt, mert állandóan elaludtunk az izgalmaktól."

Partytime! (#22)

"A lényeg úgyis az, hogy nem voltunk / vagyunk / leszünk elfogultak egyik rendezvénnyel kapcsolatban sem, mivel anyagilag egyikben sem voltunk közvetlenül érintettek. Már csak azért sem, mert egy igazán jó party megrendezésére nyilvánvalóan nem a BME auláját béreltük volna ki, hanem mondjuk a Bajor Királyi Sörözőt."

Best of

Rucz Lajossal beszélgettünk

"A CoV HQ-ban délután indult az élet, mert ha valaki belépett délelőtt 10-kor a szerkesztőségbe, akkor lehet, hogy Lacit találta a földön ruhástul, cipőstül hálózsákban, egy-egy lapzárta előtt."

Interjú Kiss "CoVboy" Lászlóval

"Én írtam a cikkeket (később az olvasók is beszálltak egy-egy rovatba), Lajos pedig intézte a bürokráciát és a számlákat - ez a számlásdi eléggé messze áll tőlem, a számlákat én elhagyni tudom, illetve ha ki kellene fizetni őket, hosszú történeteket tudok rögtönözni, hogy majd mikor fogom megtenni."

Railroad Tycoon (#17)

"Ha a második lehetőséget kapcsoljuk be, akkor a játékban csak azokért a vonatszállítmányokért fognak fizetni a városokban, amelyre a városnak szüksége van. BASIC ECONOMY esetén a városok minden kirakott áruért tejelni fognak. (Mi a szösz? Tejelni? - CoVboy)"

The secret of Monkey Island (#15)

"Ha valakinek azt mondanánk, hogy Threepwood (Guybrush Threepwood), az valószínűleg elmélázó pillantással tekintene ránk, vagy esetleg megjegyezné, hogy ez a leghülyébb név, amit valaha is hallott."

Terramex (#3)

"A kerettörténet szerint egy ronda nagy aszteroida tart pontosan a Föld felé. Ha esetleg ideérne, akkor puff! - és 1.75 valamint olvasók híján már nem is jelenik meg többet a CoV."

Linkek

CoV archívum

CoVboy rajongói topic

Commodore Világ topic

Spectrum archívum

Dreamwar
(C64 gyűjtemény)

Cov HQ
(elkezdett archívum)

Hozzászólások

Blog archívum

2008. július

2007. augusztus

2007. augusztus

2007. július

2007. június

2007. május

2007. április

2007. március

2007. február

2007. január

2006. december

2006. november