Blog  -   Commodore Világ Archívum  -   Extra  -   E-mail

 

Olvasd el, mert rontombontom!

Trallala... Ja, már adásban vagyunk? Akkor jó napot! Az odáig rendben van, hogy lassan, de annál biztosabban, behömpölygött közétek a CoV negyedik évfolyama, de fogalmunk nincs, hogy az árvízkárosultaknak mivel kezdjük az első havi vízállásjelentést. Illetve tudjuk, csak az nem világos, hogy hogyan bírjunk rá benneteket, hogy kivételesen elolvassátok a hosszú-de-unalmas bevezetőnket. Először gondolkodtunk rajta, hogy "ezen oldalunk elolvasói között IBM PC-ket sorsolunk ki"-típusú akciókkal serkentjük a nagyérdemű érdeklődését, de aztán rájöttünk, hogy akkor nem marad egy darab sem, ami viszont rendkívül kellemetlen állapot lenne - így marad a sablonos cím.

Mint látható lesz, néhány változásra került sor csodálatos mega-magazinunkban, és mivel úgy általában ti vagytok az olvasóink, talán illendő lenne a változások okairól is tájékoztatni benneteket. (Már csak azért is, hogy ne kelljen már mindenkinek külön levélben megmagyarázni mindent, mert borzasztóan utálok bármit is kétszer csinálni. Ezerszer meg pláne - CoVboy)

Itt van rögtön a fogyasztói ár kérdése. Ezen ugyan felháborodni lehet, de nem nagyon van mit magyarázni rajta. Semmi sem lett olcsóbb tavaly, és arra sincs semmi reális esély, hogy idén hirtelen -30%-ra esne az infláció mértéke. Az újság árába bele kell kalkulálnunk az előállítási költséget, a nyomdaköltséget, a rezsit és a terjesztés 35%-át. Ha így eladunk minden egyes példányt, akkor ugyebár sikerül a Nagy Nullát elérni. De a hírlapterjesztés sehol a világon nem dolgozik 15% remittenda alatt, így tehát az árban benne kell lennie azon példányok előállítási költségeinek is, amit nem fogunk eladni. Így tehát a fogyasztói ár ennyi. Természetesen csinálhattuk volna az újságot továbbra is 59,- Ft-ért. Csak akkor ugyanaz lett volna, mint az egykori Computer Mániánál: mivel minden szám veszteséges lett volna, szeptemberre szépen feléljük az összes pénzünket (beleértve az előfizetők pénzét is) - és akkor a viszontlátásra, pajtások! Ahhoz, hogy az egész évben legyen CoV, a fogyasztói árnak ennyinek kell lennie.

A kivitelezésben is volt némi változás, bár az semmi különösebbet nem jelent. Már jópáran írtátok ezzel kapcsolatban, hogy jó lenne, ha leszoknánk az egy hasábos szövegekről, mert mire elolvasnátok egy sort, addigra elszédültök. Ebben valóban van valami igazság, de hát mit csináljunk, ha nem fér ki másképp?! Három hasábot. (Jaj de jó! Kétszer annyit kell kötőjelezni, és sose tudom hova kell húzni azt a rohadt vonalat! - CoVboy) Persze a hasábközökkel egy csomó hely elveszik, ami tarthatatlan állapot, pazarlás, meg minden. így tehát nem kell több gyászkeret és máris több fér egy oldalra, mint ami eddig volt. Tök jó. Ja, meg van új "logo". Láttad? Jó ronda, ugye? Nem baj, majd megszokod. Mire megszokod, addigra meg úgyis megint lecseréljük.

A tartalom. Múltkor óriási kicsapongást tartottunk, és nekiálltunk 576-ot olvasni. Olvassuk ám, hogy ilyeneket irkálnak nekik, hogy az újság egyre jobban "elamigásodik". (Háhá, ők is gyűrődnek... - CoVboy) Magyarázat: mivel játékokat mostanában 16-bites gépekre szokás írni, nem nagyon irkáinak új cuccokat 64-re. Nicsak! Hát ez így van, barátaim. A 90-es években a játékpiac már abszolút nem a 64-esre épül, hanem a PC-re (meg az Amigára), már csak azon egyszerű okból kifolyólag is, hogy aki játszani akar (azaz akinek játékot akarnak eladni), az Látványt, Zenét és Kényelmet óhajt. Namármost, ha a játékíróknak választania kell a PC, az Amiga és a 64 közül egy adott feladat megvalósítására, akkor lehet, hogy nem az utóbbit fogják választani. Minket ugyan főleg a News-rovat miatt piszkáltok, hogyaszongya: "64-es újdonságokról soha nem írtok semmit!" Na de hát nincs miről! Shoot'em up-okról és verekedős arcade-játékokról meg még mindig nincs kedvünk írni, mert azok igazán borzasztóak és csak piszkolják itt a papírt... A PC/Amiga-hegemónia egyébként különösebb változást nem jelent a CoV 64-es olvasói számára, hiszen eddig sem kimondottan az volt a célunk, hogy vadonatúj játékokról írogassunk leírásokat, hanem az, hogy jó játékokról írjunk (legalábbis amit mi valamiért jónak tartunk). A játék megjelenési éve ugyanis szerintünk még mindig nem befolyásolja az élvezhetőségét, és az utóbbi 5-6 év 64-termésében még annyi leírnivaló van, amivel ezt az évezredet még bőven kihúzhatjuk Még marad is. Tartalmi változás esetleg a PC/Amiga-téren lesz: nem kizárt, hogy lesznek olyan leírások is, amik megjelenésükkor csak PC-re szólnak (a Sierra-játékokat például egytől-egyig PC-n játszottuk). Most miért várjunk 6-8 hónapot, amíg végre az Amiga-verzió is szíveskedik megjelenni?! Majd jön az is. Azután volt egy olyan elképzelésünk is, hogy egy kicsit talán kevesebbet kellene írni a nagyobb lélegzetű játékokról. Ennek a törekvésnek, kuckuc, szép példája a POPULOUS 2-leírásunk (még igazán írhattunk volna pár sort)... Majd azért igyekszünk úgy általában kordában tartani magunkat. Itt van például a SECRET OF MONKEY ISLAND 2., vagy a LARRY 5., vagy a CIVILIZATION, amelyek egy-egy különszámban fognak megjelenni. (Hehe, csak vicc volt.) (De jó vicc... - CoVboy)

A másik tartalmi téma az általatok beküldött leírásokhoz kapcsolódik. Már a kezdet kezdetétől fogva igyekeztünk minél több helyt biztosítani a TökösMákos- és Adventour-részekben azoknak a stuffoknak, amit ti küldtetek, már csak azért is, mert egyszerre csak annyi játékkal tudunk játszani, amennyi az újságban van, továbbá a leírásaitok legtöbbje ugyanolyan jó, mint amiket mi csinálnánk. (Vagy még jobb. Hihi, hát ezt nem lehetett kihagyni! Ez a GILDED AGE például egyszerűen borzalom - CoVboy) Ráadásul a stuffjártokkal hozzájárultok a CoV tartalmi bővítéséhez - hát akkor miért ne mehetne?! Az viszont elképesztő, hogy novemberben és decemberben mennyi stuffot küldtetek (főleg PC-re és Amigára, de 64-re és Plus4-re is), köztük olyanokat is, ami az újságban 4-5 oldal lenne. Így tehát a jövőben azt a módszert fogjuk követni, hogy a TökösMákos csak logikai egység lesz, nem feltétlenül tartalmi: ha egy nagyobb lélegzetű beküldött leírás nem fér be a TökösMákos keretei közé, akkor nem is fogjuk erőltetni - a többi leírás között lesz, csak a cikk alá odaírjuk a szerzőjének a nevét is.
(Hoppá! Elfogyott a hely. Pedig még nem hagytuk ám abba! Valahol majd folytatjuk, ahol éppen van hely. Például a CoVboy Postánál. Az úgyse érdekes, ez meg az.)

(...)

sok! Mielőtt ezek ismertetésébe belevágnánk, először is szétbontjuk őket 'magánszemély' és 'közület' hirdetésére. Kezdjük a magánszemélyekkel, úgyis ott vannak általában a bonyodalmak: az apróhirdetési rovatot arra a célra találtuk ki, hogy mindenki kedve szerint megtalálhassa az érdeklődési körének megfelelő cserepartnereit, akár országos szinten is megkereshesse azokat az embereket, akiknek eladhatja hardware cuccait, illetve ha bármit keres, akkor azt minél gyorsabban megtalálja. Az mindig is egyértelmű volt, hogy ez a lehetőség ingyenes (a sok marhaság mellett legyen valami használható is már ebben az újságban!) az viszont soha nem tetszett, hogy valaki pénzért akar eladni játékot, közben meg ingyen akar hirdetni. Ha valaki venni akar játékot, az csak tegye - de ingyen inkább ne szórakozzon. Így tehát szépen különválasztottuk az üzleti jellegű hirdetéseket a más jellegűektől. Na persze a derék árusítgatók így szépen visszavonulót fújtak, és más köntösbe öltöztetve adták le a hirdetéseiket (nem mintha bárkit is érdekelt volna ez). Az újabb problémák ott adódtak, hogy egy csomóan nekiálltak szórakozni: mivel a dolog ingyen volt, hát akkor úgy gondolták, hogy kétnaponta hirdetgetnek valamit, kétnaponta megírják, hogy mégsem kell, üzengetnek egymásnak, felhívásokat intéznek a néphez, meg hasonlók. Ez jópofa játék, de mivel a szórakozók elvették a helyet azoktól is, akik tényleg hirdetni szerettek volna valamit, azonkívül meg elég sok munkába kerül szétválogatni és bepötyögni a hirdetéseket (mindamellett, hogy nem arra használják őket, amire szerintünk kellene), változtattunk egy csöppet a játékszabályokon. Ezentúl minden apróhirdetés pénzért megy. Ha valaki hirdetni óhajt valamit, akkor nem a levele közepére teszi a hirdetését, hanem egy külön lapra írja le. A laphoz kéretik csatolni a hirdetés kategóriájának és terjedelmének megfelelő ellenérték postai utalványon történő befizetéséről szóló nyugta fénymásolatát. (Hú, de szép mondat volt! - CoVboy) A rózsaszín postai csekket a bankcímünkre kérjük feladni (az első oldalon megtalálod az impresszumban). Ha hirdetsz valamit, a leveled borítékjára légy szíves írd rá: "Hirdetés". Az árakat megtalálod a hirdetési rovatban, de azért leírjuk ide is:

- a nem software-eladással foglalkozó hirdetések díja minden megkezdett 25 szó után 100 Ft+ÁFA (125- Ft). Ebbe természetesen nem számít bele a név, cím és telefonszám. Ebbe a kategóriába minden hirdetés beletartozik, beleértve azt is, ha valaki megunt számítógépétől óhajt megszabadulni. Ha egy leendő hirdetőnk eddig is korrekt módon használta a hirdetési lehetőséget, akkor attól igazán elnézést kérünk a pénzdíjért, de ez még így sem olyan borzasztó drága. Összehasonlításképpen: hasonló témakörben egyedül a Mikrovilág c. újság közöl apróhirdetéseket és ott 36 karakter 100- Ft. Aki a szórakozó urak közé sorolná magát (olyan nyilván nincs egy darab se), azoknak meg elmondjuk, hogy ez most olyan lett, mint a Vidám Park: mókázni lehet - csak fizetni kell érte. Természetesen a mókának is vannak határai: nyilvánvalóan nem fogunk olyan hirdetéseket leközölni (még pénzdíj ellenében sem), amelyek valakinek sérthetik a személyiségi jogait (merthogy az bennünket fog beperelni, nem pedig a hirdetőt) vagy az elemi jóízlés határain kívülre keveredett.

- a programeladással foglalkozó hirdetésekkel kapcsolatban nincs semmilyen változás. Madárkáim, eljött a Kánaán: mindent el lehet adni, loboghat a Jolly Roger, meg minden. Szavanként 20,- Ft+ÁFA-ért (25,- Ft/szó).

- a közületi hirdetésekről felesleges is beszélni, hiszen ezeket nyilván gazdálkodó szervek veszik igénybe, amelyek ismerik azt az egyszerű utat, hogy kérnek egy árajánlatot. Nyilvánvalóan nem fogunk kft-ket, bt-ket meg egyéb cégszerű intézményeket 20,- Ft+ÁFA-ért hirdetni. Ők nyugodtan megvehetnek legalább egy A6-os felületet is, mert számlát tudunk adni, azt meg levonhatják költségnek. Természetesen magánszemély is megvehet bármekorra felületet, ha óhajt.

Az imént leírtak lehet, hogy egy kicsit túlzott részletességgel tárgyalták a hirdetések témakörét, de mindez csak azért történt, hogy minden teljesen egyértelmű legyen mindenkinek. Ha ugyanis valaki nem óhajtja figyelembe venni a játékszabályokat - akkor nincs hirdetés. Ha nem külön lapra írja - akkor vár addig, amíg CoVboynál sorra kerül, és akkor majd ő odaadja nekünk. Ha nem küldött fénymásolatot a csekkről - nincs hirdetés. És így tovább - ez így egyértelmű, nem?

Jaj, hát most jön a kedvenc témánk! A csekkek! AZ ISTEN SZERELMÉRE! Könyörögve kérünk mindenkit, hogy ha valaki elküld nekünk egy csekket, akkor:

- olvashatóan írja rá a nevét és a címét (mondjuk nyomtatott betűkkel). Az irányítószámát is ráírhatja, ha éppen eszébe jut, de ha elfelejti az sem baj, mert azt legalább ki tudjuk deríteni a címéből. Freatívak vagyunk. De ha nem tudjuk elolvasni a nevet és a címet, akkor hogy a jóégbe küldjük el neki azt, amit kért? Mindössze 26 előfizetőnknek nem tudjuk az ilyen-olyan adatait kiolvasni. Ez végülis 1% alatt van, tehát nem ez a jellemző, de hát ők elég idegesek lesznek, ha nem kapják meg mondjuk ezt a számot;

- a középső szelvény hátoldalára írja rá a számlaszámunkat (COM-WARE Kft., MNB 218-98426/41853-7). Az OTP-be ugyanis csak ez a szelvény fog megérkezni (egy marad a feladónál, egy pedig a postánál), és ha ott nem tudják, hogy ki a küldemény címzettje, akkor nem is fogják rátenni a számlánkra és nem is kapunk értesítőt róla, hogy itt valaki valamit rendelt. Az OTP a saját számlájára fogja rátenni a pénzt és az ott majd rendkívül jól érzi magát;

- a középső szelvény hátoldalára azt is írja rá, hogy mire küldte a pénzt; ha az összeg nyilvánvalóvá teszi, akkor ki tudjuk találni, hogy mit kérhet, de ha mondjuk egyszerre rendel egy Évkönyvet és két régebbi számot, akkor hogyan találjuk ki?

Ha valaki mégse lenne képes ezekre az apróságokra, akkor nyilván nem érti azt, hogy miért nem tudtuk teljesíteni a kérését. Ilyenkor a helyes megoldás természetesen az, hogy apuval írat egy levelet (vagy ír ő maga), hogy bírósági úton fogja visszakövetelni a pénzét. Ez teljesen logikus. Mint az is, hogy mielőtt bírósággal fenyegetőzik, elmegy egy ügyvédhez és megkérdezi tőle, hogy ugyan mennyiért is vállalná el a jogi képviseletét a 249- Ft-ért folyó perben. De van egy olyan alternatíva is, hogy mondjuk elküldi az igazoló szelvényének a fénymásolatát. Ha a név/cím volt olvashatatlan, akkor azonnal megtaláljuk a cetlijét (az olvashatatlanok itt lógnak a szobán keresztül, egy ruhakötélre felcsipeszelve); ha az MNB-számot nem írta rá, akkor a cetlijével mehetünk az OTP-be, és ott majd mi kiverjük belőlük; ha pedig azt felejtette le a cetliről, hogy mit is kér, akkor most végre mi is megtudjuk. Na, hát nem is olyan bonyolult az élet! Bármily hihetetlen, nekünk is érdekünk, hogy ha valaki rendel valamit, akkor az mihamarabb megkapja.

Na, már csak egy téma van. Ez itt most az 1992. évi 1. számunk. A CoV évente 9 alkalommal jelenik meg (pontosabban 8 alkalommal, mert lesz egy dupla szám is). Tudjuk, hogy ez úgy általában véve nem újdonság, de több, mint százan reklamáltak még január folyamán, hogy előfizettek, de még nem kapták meg a januári számot. Khm. Egyrészt az utóbbi két számunkban leírtuk, hogy a '92-es első számunk február végén fog megjelenni. (Na de hát már ősz van... - CoVboy) Ez itt az első szám idén. A CoV 21 -ben benne van a többinek is az ütemezése. Akkor kell elkezdeni idegeskedni, amikor ahhoz képest már egy hónappal később sem jött még semmi. (Akkor meg már úgyis késő, mert addigra már messze járunk...) Huh! Hát ennyi.

Elválasztó vonal

Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com

Hirdetések

Cikkajánló

Populous 2 (#22)

"Szőke lány, lepedőben. Ez a két dolog már önmagában is rendkívül figyelemreméltó, de ha hozzátesszük, hogy szerintünk ez a legjobb támadó varázslat, akkor valószínűleg mindenki vad tapsikolásba is kezd. Tulajdonképpen ő is "harcos karakter", mert a pap populációját indítjuk el Helénaként, de fizikailag nem harcol. Az ellenséges populációkat maga után csalja (a települések teljes népességét kirúgja a helyéből) és ide-oda mászkál velük."

Gilded Age (#22)

"Részünkről ugyan nagyon szeretjük a tili-toli stratégiákat, meg úgy általában a stratégiákat - de ha mondjuk ez stratégiának nevezhető, akkor ez borzasztó. Az állóképek még úgy-ahogy tűrhetőek (bár a készítőiknek talán a homoklapát jobban állna a kezében, mint mondjuk egy egér), de a harc kivitelezése már bántóan ronda."

News (#22)

"Őszintén szólva, igazán jól szoktunk szórakozni a hirdetések egy részén, különös tekintettel azokra, amelyek mondjuk POPULOUS-t keresnek 64-esre (természetesen kazettára). Ha POPULOUS-t nem is, valami hasonlót azért kaptak a Kingsoft jóvoltából a 64-esek: a LORDS témáját tekintve ugyanis teljes egészében POPULOUS-lopás, de mint tudjuk, jó helyről lopni nem is olyan nagy szégyen. (Az pedig a legjobb hely! - CoVboy)"

Hero Quest 2 (#22)

"A hatodik pályáig bírtuk szuflával, de már ez is a csodával határos volt, mert állandóan elaludtunk az izgalmaktól."

Partytime! (#22)

"A lényeg úgyis az, hogy nem voltunk / vagyunk / leszünk elfogultak egyik rendezvénnyel kapcsolatban sem, mivel anyagilag egyikben sem voltunk közvetlenül érintettek. Már csak azért sem, mert egy igazán jó party megrendezésére nyilvánvalóan nem a BME auláját béreltük volna ki, hanem mondjuk a Bajor Királyi Sörözőt."

Best of

Rucz Lajossal beszélgettünk

"A CoV HQ-ban délután indult az élet, mert ha valaki belépett délelőtt 10-kor a szerkesztőségbe, akkor lehet, hogy Lacit találta a földön ruhástul, cipőstül hálózsákban, egy-egy lapzárta előtt."

Interjú Kiss "CoVboy" Lászlóval

"Én írtam a cikkeket (később az olvasók is beszálltak egy-egy rovatba), Lajos pedig intézte a bürokráciát és a számlákat - ez a számlásdi eléggé messze áll tőlem, a számlákat én elhagyni tudom, illetve ha ki kellene fizetni őket, hosszú történeteket tudok rögtönözni, hogy majd mikor fogom megtenni."

Railroad Tycoon (#17)

"Ha a második lehetőséget kapcsoljuk be, akkor a játékban csak azokért a vonatszállítmányokért fognak fizetni a városokban, amelyre a városnak szüksége van. BASIC ECONOMY esetén a városok minden kirakott áruért tejelni fognak. (Mi a szösz? Tejelni? - CoVboy)"

The secret of Monkey Island (#15)

"Ha valakinek azt mondanánk, hogy Threepwood (Guybrush Threepwood), az valószínűleg elmélázó pillantással tekintene ránk, vagy esetleg megjegyezné, hogy ez a leghülyébb név, amit valaha is hallott."

Terramex (#3)

"A kerettörténet szerint egy ronda nagy aszteroida tart pontosan a Föld felé. Ha esetleg ideérne, akkor puff! - és 1.75 valamint olvasók híján már nem is jelenik meg többet a CoV."

Linkek

CoV archívum

CoVboy rajongói topic

Commodore Világ topic

Spectrum archívum

Dreamwar
(C64 gyűjtemény)

Cov HQ
(elkezdett archívum)

Hozzászólások

Blog archívum

2008. július

2007. augusztus

2007. augusztus

2007. július

2007. június

2007. május

2007. április

2007. március

2007. február

2007. január

2006. december

2006. november